אמן מקומי – מרים שטרן

כתבה: רותי יוסף

לפסל מגפי קלגסים מתוך הזיכרון

הסיפור שלה מהווה "משואה לתקומה" הלכה למעשה. הכרות עם היוצרת מרים שטרן

 

אישי וקריירה

מרים שטרן נולדה ב-1945. למדה ציור אצל חמי גל בנהריה ובאוניברסיטת חיפה אצל דורון בר אדון. למדה בסמינר רוטנברג והיתה מורה כללית בבית הספר היסודי בבצת במשך שש שנים. בהמשך עשתה הסבה למורה לאומנות. פתחה סדנה בה לימדה ציור ופיסול. עבדה עם קשישים. בגיל 67 פרשה ועברה לכפר ורדים, ומאז התמסרה לאומנות.

יוצרת בטכניקות שונות בציור בשמן ופיסול בטכניקות שונות בחימר, רשת ובטון, ביציקת שיש וברונזה. לאחרונה החלה לעסוק באוצרות.

 

הסיפור שלי

"בואי נתחיל בחוץ", אמרה לי מרים בבואי אליה, "פה מתחיל מסע חיי". היא מראה לי את פסליה שבחצר ביתה, והם רבים ומשמעותיים. בחצר הבית בכפר ורדים אפשר לראות וכמעט לשמוע ילדה ניצולת שואה. את טלטולי הוריה ברכבת המוות, את הבריחה ואת  מקום המיסתור הניכרים בקולה השקט.

היא עוברת בין הפסלים ומראה לי את מגפי הקלגסים שפיסלה מתוך זיכרון של סיפורי הוריה. המגפיים הגסים שנשמעו מתוך מקום המיסתור. היא מספרת לי שאחר כך הסתבר לה שאותו מסתור היה בעצם מרתף בביתה של אישה סלובקית בשם אמרקה מנהרט (היא ובני משפחתה הוכרו כחסידי אומות עולם שהצילו כ-100 יהודים). מרים  אף נסעה לבקר אותה, והספיקה לראות במו עיניה את הבית והמרתף ששמורים עד היום.

לאחר מות אימה, מזה כשנה שלמה, שמרים מפסלת אינטואיטיבית, תוך מתן חופש להבעת הסיפורים שכל כך רצו לספר לה בילדותה ושלהם לא רצתה אז להקשיב. "לאחרונה נכנסתי לקטע של האוצרות בצריף הירוק כהמשך לנסיון שצברתי כשאצרתי תערוכות של תלמידיי", היא מספרת. "כשאני אוצרת, אני מרגישה יוצרת ונכנסת לנבכי נשמתו של האמן. כשאני יוצרת קומפוזיציה נכונה כדי שאנשים יוכלו ליהנות, יש לי המון סיפוק מזה".

בביתה של מרים הרבה מאד ציורים ופסלים, וביניהם פסלים בטכניקה של יציקה בשיש וברונזה. שניים מפסלי הברונזה מספרים על פציעה של בנה בתאונה. הבן היה ללא הכרה במשך כשבועיים, והטראומה ניכרת היטב בפסלים המרשימים, המראים את האם מתפללת על בנה ומחזיקה בו חסר אונים. בכפר ורדים הוצג פסל על ספסל, ונפגע כתוצאה מוונדליזם. הוא הוחזר על ידה שבור לביתה, לדבריה ללא התייחסות ראויה מהרשויות. מרים שיפצה אותו, וזהו פסל לזכרו של אלי מלין, שהוציא לאור עיתון מקומי של הכפר במשך שנים רבות.

מרים רבת העשיה אף הוציאה ספר אוטוביוגרפי ובו פרטים נוספים על משפחתה. בספר היא מגלה שאביה, שגידל אותה, למעשה לא היה אביה הביולוגי ושהיא מצאה חצי אח חדש לפני כשש שנים. בספר פרטים רבים נוספים, והמעוניינים יכולים לקבל אותו ממרים.

מרים אומרת שנחמתה על כך שגדלה כבת יחידה, היא המשפחה גדולה אותה זכתה להקים, משפחה המונה כיום כ-60 איש. משואה לתקומה, הלכה למעשה.

 

איך נפגשים

מרים מדריכה קבוצות שבאות אליה הביתה, וניתן לתאם ביקור בטלפון 052-3879763.

דילוג לתוכן