אין עבודה או אין שקיפות?

לפי אתר המועצה, ישנן ועדות חובה שלא הוקמו, ואלה שכן הוקמו לא מתכנסות לפי הנדרש בחוק
טור אישי: מאיר גרינפלד

באתר המועצה טוען ראש המועצה: "באתר החדש תוכלו למצוא את 'זירת השקיפות' בה תוכלו להתעדכן בפעילות המועצה. אני מאמין בשקיפות מלאה ורואה באתר האינטרנט העירוני ערוץ קשר משמעותי בין המועצה לתושבים…".

בדיקה של אתר המועצה מעמידה בספק טענה זו.

לפי חוק המועצות המקומיות המועצה נדרשת להקים 18 ועדות חובה. תפקיד הוועדות הוא להתמחות בתחום הרלוונטי ולהכין הצעות החלטה מנומקות לאחר התייעצות של חברי הוועדה עם המומחים בתחום, לאור ההתיעצויות.

בפועל קיימות 12 ועדות בלבד.  הוועדות החסרות הן: ועדה להקצאת קרקעות ומבנים, ועדה למיגור אלימות, ועדה לקליטת עליה, וועדת תמיכות, ועדת   רכש ובלאי.  מכאן שהמועצה לא מקיימת את הוראת החוק בנושא וועדות חובה.  

לפי החוק כל ועדת חובה חייבת לקיים לפחות ארבעה דיונים בשנה. בפועל, על פי פרסום הפרוטוקולים באתר המועצה, אין אפילו ועדה אחת שקיימה יותר משני דיונים בשנים 2019 עד 2021. לדוגמה:  ועדת הנהלה (יו"ר אייל שמואלי) – אפס פרוטוקולים; ועדת ביקורת (יו"ר איתן היימן) – פרוטוקול אחד ב-2021; ועדת מל"ח (משק לשעת חירום, יו"ר אייל שמואלי) – שני פרוטוקולים ב-2021 ואפס פרוטוקולים ב-2022; ועדת ביטחון (יו"ר עופר חלה) אפס פרוטוקולים בשנים 2019-2022; ועדת איכות סביבה (יו"ר קרן דרוקמן) – 3  פרוטוקולים ב-2021, אפס פרוטוקולים ב-2022 וזאת כאשר בשנה האחרונה עלו נושאים רבים בנושא איכות סביבה ונתקבלו החלטות במליאת המועצה ללא קבלת התייחסות הוועדה לנושאים אלה (לדוגמה: שביל המייסדים, הפארק האקולוגי ועוד); ועדה למאבק בסמים ואלימות – פרוטוקול אחד לשנה בשנים 2021 ו-2022.

ובמידה שכן התקיימו דיונים ולא פורסמו פרוטוקולים בהתאם, הטענה של שקיפות מלאה היא שקרית.

תגובת המועצה

מהמועצה נמסר בתגובה: "אכן, ראש המועצה וכך גם כלל חברי המועצה מאמינים בשיתוף ועל כן ראש המועצה יזם את "זירת השקיפות" באתר המועצה. יצוין כי תהליך זה, גם כשמופעל במשך שנתיים, הוא תהליך חדש יחסית והמועצה משנה "הרגלי צריכה" בשימוש בזירה זו, לרבות התוודעות בנושאים המעניינים את הציבור. בנוסף ננצל במה זו לתזכר כי כלל חברי המועצה, עובדי המועצה לרבות ראש המועצה קשובים וזמינים לשיחה בכל אמצעי תקשורת אפשרי אם בשיחה, טלפון, מייל ווטסאפ וכיו"ב, ועונים על כל שאלה.

לגופו של עניין, הכותב פנה למבקרת המועצה בנושא ביוני 2022 והמועצה פועלת לחידוד הן בתדירות המפגשים והן בפרסום הפרוטוקולים.

ולמען הדיוק נתייחס:

  • בכפר ורדים לא מתקיימת ועדה להקצאת קרקעות כיוון שמועצת כפר ורדים אינה מקצה קרקעות ומבנים.
  • ועדה לקליטת עלייה מחוייבת לפעול רק אם 10% לפחות מתושבי הרשות עלו לישראל אחרי 1.1.1990. לא כך הם פני הדברים בכפר ורדים.
  • ועדת תמיכות: מתכנסת לדיון בבקשות לתמיכה מהמועצה. למועצה אין תקציב שוטף שאושר לצורך תמיכות, וכמו כן לא נפגשה בבקשות מסוג זה.
  • ועדת רכש ובלאי – קיימת ומורכבת ממנכ"לית, גזבר ויועמ"ש המועצה.
  • ועדה למיגור אלימות: אכן המועצה רואה חשיבות רבה בתוכן ועדה זו ותפעל להסדרתה באופן רציף.
  • ועדת ביטחון: מחויבת להתכנס אם כאשר מופעל משמר אזרחי. אין הדבר כך אצלנו.

לגבי טענות הכותב על אי פרסום פרוטוקולים: כפי שנאמר, גם המועצה משנה "הרגלי צריכה" בשימוש בזירת השקיפות, ותפעל לפרסום פרוטוקול הדיונים.

אנו מודים למאיר גרינפלד על הארתו.

דילוג לתוכן