מאיפה הכאב שמקרין לרגל?

לעתים קרובות המקור הוא מפרק האגן, ולא בלט בגב
מקצועי כירופרקטיקה / ד"ר נועה וייס
אגן ומפרק האגן
האגן ומפרק האגן בחלקו העליון. מפרק בולם זעזועים שהתנועה בו היא מעלות בודדות

בעיות במפרק האגן (sacroiliac) עלולות לגרום לכאב גב המקרין לרגל. מכיוון שבחוויית המטופל הכאבים יכולים להיות דומים, יש לעיתים קושי להבדיל בין כאב רגל המקרין ממקור של בלט או פריצת דיסק, לבין כאב רגל המקרין ממפרק האגן. אבחון נכון יוביל לטיפול מדוייק ואפקטיבי בבעיה שברוב המקרים מחלימה במלואה.

אין בדיקה אחת שיכולה לאשש או לשלול בעיית אגן, ובמשך שנים היו מודעים לקיומה אך בפועל היא אובחנה וטופלה מעט מידיי. היום ידוע שבעיות במפרק האגן מהוות 15-30 אחוז מכאבי הגב, מרביתם בקרב נשים.

מפרק האגן הוא החיבור בין עצם הכסל (ilium) לעצם העצה (sacrum) וביסודו הוא מפרק בולם זעזועים שהתנועה בו היא מעלות בודדות. המפרק מחוזק על ידי מערכת רצועות צפופות, שמחברות אותו למוקדים שונים באגן, שומרת על יציבותו ומסייעת בבלימת הלחצים המופעלים עליו מתוקף היותו צומת נשיאת משקל.

מכיוון שלא קיים שריר ספציפי שמזיז את המפרק, הרבה יותר קשה להעריך את תפקודו ולכן יש לבדוק את השרירים הסובבים המסייעים בתמיכה באגן כמו שרירי העכוז והפיריפורמיס לדוגמא.

אז איך נדע אם כאב הגב שלנו נובע מהאגן?

מבחינת תחושתית, כאב הגב יהיה עמום, תמידי ומשתנה בעוצמות בהתאם לפעילות. בדרך כלל הכאב יורגש בצד אחד של המפרק, נמוך יותר מאזור החוליות מקרין לאזור המפשעה, עכוז או לאורך הירך עד לברך. ההקרנה תלויה גם בשאלה אילו שרירים מעורבים בבעיה, כי חלקם יכולים להקרין גם מתחת לברך. התחושה יכולה להיות כאב חד או עמום, דוקר או תחושת חום עם או בלי נימול ו/או הרדמות. 

מבחינה תפקודית, ישנה נוקשות מלווה בירידה בטווח התנועה בגב תחתון, מפרקי ירך, האגן ואזור המפשעה. המגבלה לרוב תהיה מורגשת כקושי במעברים, כלומר שינוי תנוחה, עלייה במדרגות והתכופפות. הכאב מחמיר בהעברת משקל הגוף לצד הכואב, שכיבה על הצד, הליכה וריצה.

במצבים של ירידה ביציבות המפרק, כמו בגמישות יתר או אחרי לידה, יתכן ותהיה תחושה שהרגל תמעד עם הנחת משקל. יכולה גם להתפתח דלקת במפרק, מצב שלרוב מביא את המטופלת לרופא המשפחה.

כאמור, לא קיימת בדיקה אחת לאבחון הבעיה, כך שדרוש תשאול מעמיק לגבי טיב הכאב, ההיסטוריה שלו, מצבים מחמירים ומקלים וכן בדיקה גופנית מקיפה הכוללת מספר גירויים לשלילת בעיות במפרק ירך, מפרק בין חולייתי או שורש עצב בגב תחתון בעקבות בלט או פריצת דיסק.

דרך נוספת לאבחן הוא הזרקה של חומר הרדמה, לידוקאין, למפרק לבחינת השפעתו על כאב המטופל.

דרכי הטיפול משתנות על פי הבעיה כמובן. אם בעית האגן היא על רקע גמישות יתר, הטיפול יכלול הדרכה לחיזוק אצלי במרפאה בעזרת מכשור ייעודי מתקדם.  טיפול זה יתמקד גם בהורדת הגירוי הדלקתי המפעיל את הכאב. לעומת זאת, אם הבעיה היא על רקע ירידה בטווחי תנועה, הטיפול יהיה בדגש מנואלי של שיפור טווחי תנועה ויכול לכלול גם מניפולציה כירופרקטית.

בכל מקרה כדאי ורצוי להתייעץ עם כירופרקטור לפני כל התערבות כירורגית. 

הכותבת היא כירופרקטית, בעלת קליניקה בתפן

דילוג לתוכן